Iskolánk

Iskolánk életre hívását a Kisember Waldorf Óvoda szülői köre kezdeményezte 2013-ban. A Közép-budai Waldorf Iskola 2014 szeptemberében nyithatta meg kapuit egy 1. és egy 2. osztállyal. Évről-évre bővülő közösségünk 2020-ban nőtte ki magát teljes, nyolc osztályos iskolává, ahova folyamatosan várjuk mindazon a családokat, akik Waldorf-iskolában szeretnék biztosítani gyermekük fejlődését. 

A Waldorf-pedagógiai alapokon nyugvó iskola egyik legalapvetőbb mozgatórugója a gyermek javáért történő összefogás, melynek keretei között elválaszthatatlanul fonódik össze tanár és szülő munkája, egymásrautaltsága.

A tanárokon kívül a szülők és gyerekek is tudják, és a világon egyre több történet is igazolja, hogy ez, a gyerekek fiziológiás és pszichés fejlődésének, ritmusának mély ismeretével megalapozott pedagógia, egészséges környezetben olyan szabad embereket nevel, akik felismerve helyüket és feladatukat a világban helyt tudnak állni, vállalják önmagukat, és szembenéznek a kihívásokkal.

A Waldorf-iskolában az iskolai munka és tanulás tartalmait a pedagógusok közössége határozza meg osztályokra és egyénekre formálva. Mivel azonban az otthoni környezet alapvető a gyermek fejlődése szempontjából, kiemelten kérjük az iskolánkba jelentkező és már ide járó családok együttműködését az alábbi területeken.

Pihenés

Az egészségesen vezetett életritmus, belső tartást és az életbe vetett bizalmat, tájékozódási pontot ad a gyermekeknek, segíti testi fejlődésüket. A pihenésre időt kell hagyni. A gyermekek az önálló, visszavonult, szabad játék során dolgozzák fel élményeiket, azaz pihennek. Ezért fontos, hogy ne legyen túlzsúfolt a napirendjük, legyen idejük és saját terük a pihenésre. Az a gyermek tud igazán bekapcsolódni a napi munkába, aki kipihenten, lehetőleg 10-12 óra alvás után pontosan érkezik az iskolába.

Kérjük a családokat, hogy a családi kirándulásokat, utazásokat a szünetekre igazítsák. A tervezésénél javasoljuk annak figyelembe vételét, hogy legalább egy nap kell a gyerekeknek a pihenéshez.

Étkezések

Kérjük a családokat, hogy a gyerekek az iskolába otthonról ne hozzanak magukkal cukortartalmú ételeket, édességeket (például cukorka, csokoládé, rágógumi, édes péksütemények, müzliszelet) vagy cukrozott italokat. A megfelelő folyadékbevitel ugyanolyan fontos, mint az étel, ezért javasoljuk, hogy a gyerekeknek minden nap legyen kulacsa, amit szükség esetén megtölthetünk.

A reggeli étkezés kiemelten fontos. Aki nem reggelizett, annak a főoktatás alatt nem teljes a jelenléte, nehezen tud bekapcsolódni a munkába.

Az iskolai napirendben 8-16 óráig három étkezés szerepel: tízórai, ebéd és uzsonna.

Ebédrendeléskor többféle ebédmenü közül lehet választani. Az allergiás gyermekek számára külön rendelhető allergénektől mentes étel. Jogszabályok tiltják, hogy otthonról hozott ebédet melegítsünk és tálaljunk a gyerekeknek. Ezért kérünk titeket, hogy a felkínált lehetőségekből válasszatok gyermeketek számára.

Az étkezések nyugalma nagyon fontos.

A megfelelő iskolai viselet, öltözködés

Iskolánkban a gyermekek minden évszakban sok időt töltenek a szabadban. Ezért fontos, hogy mindig legyen az iskolában a gyerekeknek az időjárásnak megfelelő váltóruhájuk, vízhatlan cipőjük és nadrágjuk, valamint esőkabátjuk. A téli időszakban sapkára, sálra és kesztyűre is szükség van.

A tantermi tevékenységekhez kényelmes, laza öltözet szükséges. Akkor megfelelő és egészséges a gyermek iskolai viselete, ha lélegző, természetes alapanyagból készült (gyapjú, pamut) és könnyen tisztítható. Benti cipőnél is fontos, hogy tartsa a lábat, a tanulókon semmiképpen se legyen papucs.

Az iskolai ünnepek alatt szeretnénk, ha mindenki az ünnep méltóságának megfelelően rendezett, szép öltözetben jelenne meg.

Médiahasználat

A gyerekeknek olyan tanulási utat nyújtunk, amely a konkrét tevékenységből, mozgásból, művészeti alkotásból indul ki, s az adott korcsoportnak megfelelően jut el a fogalmakig. A tanítók, pedagógusok elbeszéléseiben, meséiben, történeteiben megjelenő képek alakulnak a gyermekekben belső képpé, folyamatokká, gondolatokká. Minden olyan külső hatás, mely ezt a folyamatot zavarja, kerülendő a gyerekek számára.

A Waldorf-pedagógia nem támogatja a gyerekek képernyő-használatát 14 éves kor alatt (képernyőnek minősül a televízió, telefon, okostelefon, okosóra, tablet, számítógép, valamint minden digitális kép- és hangalkotó eszköz). 14 éves kor felett a legfontosabb, hogy a képernyő használatára legyen egy konkrét elkülönített idő, az ne keveredjen más tevékenységekkel, mint például az étkezések vagy az elalvás időszaka.

Ünnepek

Iskolánkban az évkör ünnepei által is kapcsolódunk a természet ritmusaihoz, e területen hagyományokat és szokásokat ápolunk. Az ünnepek erősítik az otthon és iskola közötti kapcsolatot, különösen akkor, ha bizonyos kisebb szokások beépülnek a családi ünnepbe is, ami lehetőség arra, hogy a gyerek megérezzék a közös munka és az együtt átélt élmények erejét.

Művészettel nevelés és az intellektus fejlesztése

A művészetek által kiléphetünk az automatikusan végzett hétköznapi cselekedetek rutinszerű világából. Iskolánkban a tanulók a mindennapi tanulási folyamatokat művészeti jellegű tevékenységgel átszőve és művészetek által gyakorolják. A Waldorf-iskolában a művészeti munka a nevelés eszközévé, a művészi szemléletmód hétköznapi gyakorlattá válik.

A Waldorf-kerettanterv tanítási tartalmai nemcsak segítik, hanem követik is a tanulók fejlődését, így az adott életkorhoz kapcsolódó tantárgyak kellő intellektuális kihívást jelentenek számukra. Minél fiatalabb a gyermek, a Waldorf-pedagógiában annál inkább kerüljük a tudományos megközelítésű magyarázatokat (ennek csak fokozatosan, az életkor előrehaladtával van helye), a kisgyermek világmegismerési igényeiből fakadó kérdéseire művészi képekben adunk választ.

A szabad mozgás jelentősége

Az iskolai mozgásórákon alapvető cél, hogy úgy tapasztaljanak, ügyesedjenek, fejlődjenek a gyerekek, hogy közben mozgásuk lélekkel áthatott maradjon. Ezért igyekszünk kerülni a mozdulatok gépies begyakoroltatását, a trenírozást. A mozgásórák korcsoportnak megfelelően játékos, a kisebbeknél képekben gazdag, a nagyobbaknál kellő együttműködést és versenyszellemet előhívó hangulatban zajlanak.

Javasoljuk a családoknak, hogy teremtsenek olyan lehetőségeket, ahol a gyerekek örömmel megélhetik saját ügyességüket, futhatnak, mászhatnak, ugorhatnak, kapaszkodhatnak! Erre elegendő egy kirándulás, egy játszótér, park vagy udvar.

Kisiskolás korban jó, ha örömmel bicikliznek, korcsolyáznak, síelnek, szánkóznak, úsznak, gyalogolnak, futnak, lovagolnak a gyerekek. A Waldorf-pedagógiában ebben az életkorban a versenysport és edzés nem támogatott. A labda- és csapatjátékokat 12 éves kor alatt nem javasoljuk. Hatodik osztálytól a kosár-, kézi- és röplabdázást, a floorballt az iskolai mozgásórákon szakszerűen tanulják a gyerekek.

Kommunikáció

Kérjük a családokat, hogy az iskolával kapcsolatos kommunikációt elsősorban személyesen intézzék. Iskolánkban az elektronikus levelezést praktikus szervezési feladatokra, tájékoztató jelleggel használjuk. Pedagógiai kérdéseket szülői esteken vagy fogadóórákon lehet a pedagógusokkal megbeszélni.

A Waldorf-iskolákról
Tanárok, munkatársak
Adományok, díjak